Έρευνα για λέξεις κλειδιά (keyword research) – Τα 5 βήματα

Keyword Research – Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσεις.

Αν παρακολουθείς ήδη τα βίντεο και τα άρθρα μας, θα έχεις καταλάβει (ελπίζω) ήδη την σημασία των λέξεων κλειδιών (keywords) για την επιχείρησή σου.

Όλη η στρατηγική περιεχομένου πατάει πάνω σε αυτήν ακριβώς την αφετηρία.

Απο πού πρέπει να ξεκινήσεις όμως για μια αποτελεσματική έρευνα keywords; Διάβασε παρακάτω τα 5 βασικά βήματα.

Mερικές φορές η έρευνα των keywords μπορεί να είναι η πιο αποθαρρυντική διαδικασία στη δημιουργία διαφήμισης (Pay-Per-Click) PPC. (γνωστά και ως Google Search ads)

Σε όλες σχεδόν προσπάθειες που γίνονται στο ψηφιακό Marketing, ο κύριος στόχος είναι να βρεθεί η πιο αποτελεσματική στρατηγική.

Ώς γνωστόν, όσο καλύτερη η στρατηγική, τόσο καλύτερα θα είναι τα αποτελέσματα.

Οι έξυπνες επιλογές θα αυξήσουν την απόδοση της επένδυσής σου (Return Of Investment) και θα σε οδηγήσουν σε ολοένα καλύτερες επιλογές.

Όταν μιλάμε για pay per click διαφήμιση, τότε η έρευνα keywords πρέπει να είναι η αφετηρία της στρατηγικής σου.

Μια λάθος έρευνα keywords μπορεί να έχει πολύ απογοητευτικά αποτελέσματα. Μπορεί ακόμα να καταλήξεις στο να ξοδέψεις πολλά χρήματα χωρίς ανταπόκριση μιας και ο καταναλωτής δε θα φτάσει ποτέ στο τελικό σημείο του checkout.

Η σωστή έρευνα keyword από την άλλη, θα φέρει τον καταναλωτή ένα βήμα πιο κοντά στο να κάνει την αγορά (convert).

Kαλύτερα λοιπόν να αφιερώσεις χρόνο από την αρχή για μια σωστή έρευνα keywords, παρά να ψάχνεις το πώς θα διορθώσεις κάτι που ήδη θα σου έχει κοστίσει πολύ.

Μια PPC στρατηγική είναι αναμφίβολα ένας δοκιμασμένος τρόπος του να τοποθετείται το brand και τα προϊόντα σου στο επίκεντρο των αποτελεσμάτων στις μηχανές αναζήτησης. Ακόμα και αν οι προσπάθειές σου για βέλτιστο SEO δεν έχουν φτάσει στο επίπεδο που θα ήθελες. (μην νιώθεις μόνος σου..συμβαίνει σε όλους!)

Αυτό που έχεις να κάνεις είναι να δημιουργήσεις μια διαφημιστική καμπάνια με τη βοήθεια ενός κυρίαρχου PPC καναλιού όπως τα Google Ads.

Μπορείς να διαβάσεις εδώ το σχετικό μας άρθρο για το πόσο κοστίζουν τα Google Ads και να βρεις πολλές άλλες πληροφορίες που θα σε βοηθήσουν να κατανοήσεις καλύτερα το θέμα.

‘Eπειτα επιλέγεις ένα σύνολο από λέξεις-κλειδιά για την καμπάνια σου, και κάνεις “bid” για τη τοποθέτηση στις μηχανές αναζήτησης αποτελεσμάτων για αναζητήσεις σχετικές με τις προεπιλεγμένες λέξεις-κλειδιά.

Κάθε φορά που κάποιος χρήστης θα κάνει κλικ στη διαφήμισή σου, θα πληρώνεις και το αντίστοιχο ποσό.

Η διαφήμιση PPC δεν αποτελεί απλά ένα τρόπο να βρεθείς στις πρώτες θέσεις των αποτελεσμάτων, αλλά και να εμφανιστεί το brand και οι υπηρεσίες σου σε ανθρώπους που τα χρειάζονται. Τη στιγμή που τα χρειάζονται, αυξάνοντας τις πιθανότητες για τη πραγματοποίηση κάποιας αγοράς.

Παρακάτω θα βρεις όλα  τα βήματα έρευνας ισχυρών keywords για τις διαφημιστικές σας καμπάνιες.

Βήμα 1ο : Ιδέες για keywords

 Φτιάξε μια λίστα με λέξεις-κλειδιά που σου έρχονται στο μυαλό σχετικά με τη καμπάνια σου.

Αυτή η λίστα μπορεί να πάρει πολύ χρόνο και να καταλήξει να είναι πολύ πιο μακριά από ότι αρχικά πίστευες.

Μην ανησυχείς όμως. Θα έχεις τη δυνατότητα να επιστρέψεις στη λίστα σου ξανά και ξανά ώστε να καταλήξεις  στους πιο αποτελεσματικούς όρους.

Κάτσε και σκέψου ποιες λέξεις κλειδιά εμπίπτουν σε κάθε μια από τις παρακάτω κατηγορίες:

  • Λέξεις-κλειδιά σχετικές με το brand

Ένα παράδειγμα μιας λέξης κλειδί ενός brand μπορεί να είναι μια φράση. Αυτή μπορεί να περιλαμβάνει το όνoμα της επωνυμίας. Θα πρέπει να συμπεριλάβεις keywords τα οποία δε θα αφορούν μόνο στο brand name σου αλλά και άλλων ανταγωνιστών.

Πολλοί ιδιοκτήτες επιχειρήσεων παραβλέπουν τη λέξη κλειδί που αφορά το brand name τους, νομίζοντας πως είναι πολύ συγκεκριμένο και χωρίς κάποιο πλεονέκτημα.

Πολλοί επίσης πιστεύουν λανθασμένα, πως επειδή η επιχείρησή τους είναι ακόμα μικρή σε μέγεθος και δεν τη γνωρίζει πολύς κόσμος, πως δεν έχει νόημα  να συμπεριλάβουν το brand name τους.

Ωστόσο, αν κάποιος αναζητήσει το brand σας, τότε το πιο πιθανό είναι πως το κάνει με την προοπτική να αγοράσει.

  • Γενικευμένες Λέξεις-κλειδιά

Εδώ συνήθως θα δούμε λέξεις γενικής φύσεως που έρχονται αρχικά στο μυαλό. Γενικοί όροι που είναι άμεσα συνδεδεμένοι με το προϊόν ή την υπηρεσία σου.

Όπως για παράδειγμα, ¨Γυναικεία αξεσουάρ¨ ή ¨εκπαιδευτής σκύλων στη Κηφισιά¨.

  • Λέξεις-κλειδιά συγκεκριμένης λειτουργίας

Τί εννοούμε εδώ; Αυτές είναι συνήθως λέξεις κλειδιά που σχετίζονται άμεσα με κάποιες λειτουργίες ή συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν το προϊόν ή την υπηρεσία σου από τα άλλα. Αυτό μπορεί να είναι “Εστιατόριο vegetarian στη Κηφισιά, μη καπνιζόντων”.

Ή , “οργανική αγορά φρούτων στη περιοχή του Αγίου Δημητρίου κάθε Τετάρτη” .

  • Λέξεις-κλειδιά πολύ συγκεκριμένου χαρακτήρα

Σκέψου τί αναζητήσεις κάνεις και εσύ ο ίδιος όταν ψάχνεις κάτι πολύ συγκεκριμένο.

Για παράδειγμα έψαχνα το προηγούμενο Σαββατοκύριακο  “Παραδοσιακό σουβλατζίδικο στη Νέα Σμύρνη σε κήπο κοντά στην Αγία Φωτεινή”.

Πόσο πιο συγκεκριμένη μπορεί να γίνει αυτή η αναζήτηση;

Ή μια άλλη: “Ακρυλικά συρτάρια αποθήκευσης εργαλείων”.

Όσο πιο πολλές οι λέξεις που περιγράφουν ένα προϊόν ή υπηρεσία, τόσο πιο συγκεκριμένο χαρακτήρα παίρνει.

  • Σχετικές λέξεις-κλειδιά

Αυτές οι λέξεις είναι όροι αναζήτησης που δεν αναφέρονται ακριβώς στο προϊόν ή υπηρεσία. Αλλά σχετίζονται έμμεσα με αυτά και ενδέχεται να χρησιμοποιηθούν από εν δυνάμει αγοραστές.

Φαντάζομαι πως μετά από τη συλλογή όλων των πιθανών αυτών λέξεων για κάθε κατηγορία, θα έχεις μια πολύ μακριά λίστα με keywords.

Ετοιμάσου να τη κάνεις ακόμα μακρύτερη!

Βήμα 2ο : Επέκταση της λίστας λέξεων-κλειδιά

Πώς θα επεκτείνεις κι άλλο τη λίστα που έχεις φτιάξει ήδη;

Ο πιο απλός τρόπος είναι να ξεκινήσεις σκεπτόμενος/η γενικά και σιγά σιγά να γίνεσαι όλο και πιο συγκεκριμένος/η: Δοκίμασε τις παρακάτω τεχνικές:

1. Long-Tail keyword Φράσεις

Τα μακροσκελή keywords χτίζονται πάνω σε υπάρχουσες φράσεις αναζήτησης προσθέτοντας πιο συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.

Πολλές φορές οι επιχειρήσεις κάνουν το λάθος και διαλέγουν σύντομα πολύ γενικευμένα keywords, αλλά στοχεύοντας ευρύτερο κοινό.

Παρόλο που γενικευμένα search phrases ίσως να σημαίνει και μεγαλύτερη απήχηση, μπορεί εξίσου και να σημαίνει πως δεν είναι αρκετά συγκεκριμένα για αυτό που χρειάζεται ο καταναλωτής εκείνη τη στιγμή.

Αυτό σημαίνει πως θα πληρώνεις για κάθε ένα κλικ που πάτησε κάποιος στη διαφήμισή σου, χωρίς να είναι κάτι που χρειάζεται και θα φτάσει τελικά να κάνει κάποια αγορά.

Αν για παράδειγμα το keyword είναι απλά έπιπλο γραφείου, μπορεί να έχει μεγάλη απήχηση, αλλά δε θα είναι αυτό που θα ψάχνει ο καταναλωτής που για παράδειγμα θα θέλει δρύινα Σουηδικού χαρακτήρα έπιπλα γραφείου.

2. Συνώνυμα και Παραλλαγές

Ρίξε μια ματιά στη λίστα με τις λέξεις κλειδιά που έχεις συγκεντρώσει και προσπάθησε να βρεις παραλλαγές αυτών που έχεις ήδη. Είναι σχεδόν σα να ψάχνεις να βρεις συνώνυμα λέξεων.

Αν στοχεύεις σε συγκεκριμένες περιοχές, λάβε υπόψιν σου και τη τοπική διάλεκτο.

3. Λέξεις-κλειδιά που χρησιμοποιείς στη καθομιλουμένη

Αυτό σημαίνει πως μερικές λέξεις ή εκφράσεις που χρησιμοποιούμε όταν μιλάμε μεταξύ μας, θα διαφέρουν από αυτές που θα χρησιμοποιήσουμε όταν θα ψάξουμε κάτι σε μια μηχανή αναζήτησης.

Για παράδειγμα αν πραγματοποιήσεις μια φωνητική εντολή χρησιμοποιώντας το (Αlexa ή Siri) θα είσαι μάλλον πιο άμεσος χρησιμοποιώντας λιγότερες λέξεις για να ψάξεις κάτι.

Τώρα που μάλλον η λίστα είναι ακόμα πιο μακριά, ήρθε η ώρα να δούμε και κάτι άλλο.

Βήμα 3ο : Χρήση εργαλείων για την έρευνά μας.

Yπάρχουν τόσα πολλά εργαλεία εκεί έξω για να σου κάνουν τη ζωή πιο εύκολη!

‘Αλλα προσφέρονται δωρεάν και άλλα με ένα συγκεκριμένο ποσό σαν συνδρομή.

Κάνε μια έρευνα για το τί βολεύει εσένα και τί καλύπτει τις ανάγκες σου. Εδώ μπορείς να διαλέξεις αννάμεσα σε 10 διαφορετικά εργαλεία, απο το πιο απλό στη χρήση μέχρι το πιο σύνθετο.

Ένα πολύ βολικό εργαλείο αναζήτησης λέξεων κλειδιά είναι το Ubersuggest το οποίο σε βοηθάει να βρεις keywords που ίσως να μην είχες καν σκεφτεί και το σημαντικότερο, είναι δωρεάν!

Ένα άλλο πολύ χρήσιμο εργαλείο είναι το answer the public .

Το συγκεκριμένο, έχει πάει ένα βήμα πιο πέρα. Αναλύει ερωτήσεις που κάνουν οι καταναλωτές βοηθώντας να εισχωρήσεις καλύτερα στο μυαλό του αγοραστή.

Έρευνα λέξεων-κλειδιά ανταγωνιστών

Σίγουρα θα έχεις εμπνευστεί κατά καιρούς από ανταγωνιστές σου και θα έχεις ψάξει πώς προσελκύουν εκείνοι πελάτες και ποια στρατηγική ακολουθούν.

Και αυτό δεν είναι καθόλου κακό. Είναι μάλιστα αναγκαίο. Πρέπει να έχεις υπόψιν σου το τί κάνουν οι ανταγωνιστές σου. Αν μάλιστα οι στρατηγικές τους είναι αποτελεσματικές, τότε μπορέις να ακολουθήσεις τις ίδιες τακτικές.

Όσα περισσότερα γνωρίζεις για τον ανταγωνιστή σου, τόσο καλύτερη η θέση σου.

Πολλά εργαλεία keyword όπως το SEM Rush προσφέρουν τη δυνατότητα να ερευνήσεις την στρατηγική keyword του ανταγωνιστή σου και αν θες να βουτήξεις σε βαθύτερα νερά, μπορείς να ρίξεις μια ματιά στο SpyFu, ένα εργαλείο που σου θα σου δώσει ότι πληροφορία μπορείς να φανταστείς σχετικά με την επιλογή keyword του ανταγωνιστή σου, τη PPC στρατηγική τους, το πόσο καλά τα πάει, καθώς και επιλογή να συγκρίνεις την απόδοσή σου με τη δική τους.

 

Βήμα 4ο: Καθόρισε την αξία των keywords σου.

Σε αυτό το σημείο θα αρχίσεις επιτέλους να ξεκαθαρίζεις ποιες λέξεις κλειδιά θα κρατήσεις από τη λίστα σου.

Η επιλογή των σωστών keywords συχνά παραβλέπεται αλλά είναι εξίσου σημαντική με κάθε άλλο βήμα.

Mπορείς να χρησιμοποιήσεις εργαλεία όπως το Google Keyword Planner το οποίο θα σε βοηθήσει να καταλάβεις πώς θα αποδώσουν τα keywords που διάλεξες.

Ένας νέος 20 ετών θα επιλέξει άλλου είδους λέξεις κλειδιά για να επιλέξει ένα προϊόν ή υπηρεσία από έναν μεσήλικα των 60 ετών. Παρόλα αυτά θα θες και τους δύο να επιλέξουν εσένα για να πραγματοποιήσουν την αγορά τους. Πρέπει λοιπόν να δεις ποιες λέξεις κλειδιά χρησιμοποιούν και οι δύο ώστε να επικοινωνήσεις το ίδιο μήνυμα και να πετύχεις το ίδιο αποτέλεσμα.

Το να εξατομικεύεις τα keywords ανάλογα με το κοινό που στοχεύεις είναι κάτι που έχει πολλές παραμέτρους οπότε πρέπει να προσέξεις την επιλογή των keywords σου ανάλογα με τη κάθε καμπάνια και στρατηγική.

 

Βήμα 5ο: ‘Ελεγχος της απόδοσης των keywords

Όπως συμβαίνει και με όλες τις στρατηγικές marketing, έτσι και η διαφήμιση PPC θα είναι πιο αποτελεσματική εφόσον παρακολουθείς τακτικά την απόδοση της διαφήμισης σου και  την προσαρμόζεις ανάλογα με τα νούμερα.

Ελέγχοντας τις αναφορές των παραμέτρων αναζήτησης των καταναλωτών, όπως τους ακριβείς όρους που χρησιμοποίησαν όταν έκαναν την αναζήτησή τους, θα σε βοηθήσουν να ανακαλύψεις λέξεις-κλειδιά που δεν είχες συμπεριλάβει από την αρχή στη καμπάνια σου.

Μπορεί ακόμα να ανακαλύψεις πως κάποιοι όροι αναζήτησης οδηγούν το λάθος κοινό στο website σου και αυτό θα σου δώσει την ευκαιρία να αλλάξεις περαιτέρω τις παραμέτρους της καμπάνιας σου και να εξοικονομήσεις χρήματα προσθέτοντας αρνητικές λέξεις κλειδιά στη λίστα σου.

Μια αρνητική λέξη κλειδί (negative keyword) μπορεί να μεταφέρει το μήνυμα στις μηχανές αναζήτησης πως δεν επιθυμείς να εμφανίζεις τη διαφήμισή σου όταν χρησιμοποιούνται αυτοί οι συγκεκριμένοι όροι από τους χρήστες.

Mάθε περισσότερα στο βίντεο παρακάτω, πώς να αποφύγεις στο να πέσεις στη παγίδα των negative keywords.

Όσο πιο συχνά αξιοποιείς τις αναφορές απόδοσης των keywords που χρησιμοποιείς, και όσο πιο σωστά βελτιστοποιείς τη στρατηγική σου με βάση αυτά τα αποτελέσματα, τόσο πιο σωστά θα είναι τα keywords που θα χρησιμοποιείς και τόσο πιο αποτελεσματικές θα είναι οι καμπάνιες PPC.

 

Φυσικά όλα αυτά θέλουν χρόνο και δουλειά. Πολλή δουλειά. Και υπομονή. Μετά την δημιουργία μιας δυνατής λίστας keyword, και μετά από την αξιολόγησή τους με βάση τα αποτελέσματα που έλαβες, θα μπορέσεις να ταξινομήσεις τις λέξεις αυτές ανάλογα με τη κάθε καμπάνια και το στόχο που έχεις θέσει για κάθε μια.

Πρέπει συνεχώς και αδιάλειπτα να παρακολουθείς τα αποτελέσματα και την επίδοση της κάθε καμπάνιας σου ώστε να βελτιστοποιείς και να αλλάζεις συνεχώς παραμέτρους.

Θα λέγαμε πως όλη αυτή η διαδικασία είναι μια δουλειά από μόνη της, αλλά ένα είναι σίγουρο, αξίζει τη προσπάθεια 100%.

Μια πολύ δυνατή PPC διαφημιστική καμπάνια μπορεί πολύ εύκολα να διευρύνει την απήχηση του brand σου και να αυξήσει τα κέρδη σου.

Αν χρειαστείς οποιαδήποτε βοήθεια στο να βελτιστοποιήσεις τη καμπάνια σου, ή το πώς θα ταξινομήσεις τα keywords που θα σε βοηθήσουν να έχεις τα καλύτερα αποτελέσματα, μη διστάσεις να επικοινωνήσεις μαζί μας.