Kορονοϊός και Μάρκετινγκ – 9 τρόποι να να βγείς νικητής

ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ, EΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ – ΠΩΣ ΘΑ ΒΓΟΥΜΕ ΑΛΩΒΗΤΟΙ;

Η οικονομική κρίση του 2010- 2011 διήρκησε μία δεκαετία ουσιαστικά και είναι λίγος ο καιρός που ο μέσος Έλληνας επιχειρηματίας ένιωσε και πάλι δυνατός.

Έλα όμως που τώρα έχουμε νέο εχθρό προ των πυλών. Αυτός λέγεται λοιπόν Κορονοϊός!

Eίτε έχεις πανικοβληθεί, είτε όχι, είτε τον θεωρείς επικίνδυνο ή όχι, είτε έχεις κλειστεί στο σπίτι σου (το ελπίζω) είτε όχι, σίγουρα δεν μπορεί να μην έχεις καταλάβει ότι όλο αυτό που ζούμε έχει ήδη τεράστιο αντίκτυπο στην ζωή μας και στην παγκόσμια οικονομία ακόμα περισσότερο.

Επιχειρείς ο ίδιος ή δουλεύεις για μια εταιρία, δεν έχει σημασία; θα βιώσεις αλλαγές, μεταπτώσεις, ύφεση, ανασφάλεια, ίσως και πρωτόγνωρες συνθήκες.

Και για όσους καταφέρνουν να διαβάζουν και να αναλύουν τους πρώτους οικονομικούς δείκτες που διαμορφώνονται, είναι αρκετά ξεκάθαρο ότι βρισκόμαστε μόλις στην αρχή.

Η πραγματικότητα αυτή θα είναι εδώ για αρκετούς μήνες (αν όχι χρόνια) μπροστά μας.

Ειδικά για συγκεκριμένες κατηγορίες όπως ο τουρισμός και τα ταξίδια, τα προβλήματα που αυτή η πανδημία έχει προκαλέσει είναι τρομακτικά άμεσα και εμφατικά.

Φυσικά όλο αυτό θα επηρεάσει και άλλες κατηγορίες επιχειρηματικής δραστηριότητας, καθώς η οικονομία είναι μια αλυσίδα που πολύ σπάνια αφήνει κάποιο κομμάτι της ανεπηρέαστο σε τέτοιες περιπτώσεις.

Τι κάνει όμως ο κόσμος που ζει από αυτό;  Aπό μία και μόνο επιχείρηση, κατάστημα ή ένα εγχείρημα;

Τι πρέπει να κάνουν όλες οι μικρομεσαίες (και όχι μόνο) επιχειρήσεις, που τρέμουν στο ενδεχόμενο έλλειψης ρευστότητας τις επόμενες εβδομάδες; Τραβούν χειρόφρενο σε οτιδήποτε έκαναν μέχρι σήμερα και περιμένουν να τελειώσει η κρίση;

ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΚΑΙ ΟΧΙ.

Μην κάνεις κινήσεις πανικού και ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με την επιχείρησή σου και το marketing της.

Το μεγαλύτερο λάθος που μπορείς να κάνεις αυτή τη στιγμή, είναι η αδράνεια.

Το να σταματήσεις τα πάντα, να βάλεις λουκέτο και να περιμένεις αδρανής χωρίς να κάνεις τίποτα, μέχρι να πέσει η σκόνη.

Και αν έχεις κλείσει από αδράνεια μέχρι να πέσει η σκόνη;

Αν ο ανταγωνιστής σου δεν μείνει τελικά αδρανής και σε κερδίσει όσο εσύ θεωρείς ότι δεν μπορείς να κάνεις τίποτα;

Σίγουρα ο κίνδυνος είναι μεγαλύτερος με το να μένεις αδρανής, από το να κάνεις κάτι για αυτό.

H συνθήκη είναι δεδομένη και ισχύει για όλους μας. Το μοναδικό στοιχείο που θα κάνει ΌΛΗ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΑ είναι το πώς εσύ θα ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ σε αυτή τη συνθήκη.

ΚΡΙΣΗ + ΑΔΡΑΝΕΙΑ = ΑΔΡΑΝΕΙΑ

ΚΡΙΣΗ + ΔΡΑΣΗ = ΚΙΝΗΣΗ/ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ/ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ

 

Πάμε να δούμε τι μπορείς να κάνεις αυτό το διάστημα.

1. Το κομμάτι του online και του e-commerce είναι ξεκάθαρα ευκαιρία.

Ο κόσμος θα σταματήσει απότομα να ψωνίζει έξω σε καταστήματα, να περνάει χρόνο σε μαγαζιά και εμπορικά, να πηγαίνει σε εστιατόρια και σε καφέ, οπότε και θα αυξηθεί το κομμάτι των online αγορών κατά πολύ.

Όπως έχουμε διδαχτεί και στο Πανεπιστήμιο (όταν διαβάζαμε για την πυραμίδα του Maslow), ο κόσμος πάντα κινείται ιεραρχικά σε ότι έχει να κάνει με τις ανάγκες του.

Αυτή τη στιγμή κοιτάει να καλύψει τις βασικές φυσιολογικές ανάγκες και τις ανάγκες ασφάλειας.

Τα πρώτα νούμερα σύμφωνα με το food reporter (16/3/2020) επιβεβαιώνουν αυτό ακριβώς.

Η αύξηση των πωλήσεων σε online super markets είναι: για το Ε-fresh 100% – κυρίως σε καθαριστικά και όσπρια, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός 400% σε απολυμαντικά ,παιδικές τροφές & πάνες, ο ΑΒ Βασιλόπουλος δηλώνει 4 φορές περισσότερους νέους πελάτες σε σχέση με αυτούς που έμπαιναν και έκαναν παραγγελία πριν 1 μήνα, και το My Market δηλώνει διπλασιασμό κίνησης στο online κατάστημα.

Αυτό το trend θα ακολουθήσει και σε άλλα προϊόντα σταδιακά.

Λιγότερο απαραίτητα για την επιβίωσή του, αλλά πράγματα που τον κάνουν να νιώθει καλά, που τον κάνουν να διασκεδάζει, να ξεχνιέται, να αισθάνεται ότι επιστρέφει στην κανονικότητά του.

Ειδικά όσο ξεπερνάμε το αρχικό μούδιασμα του »αγοράζω μόνο οινόπνευμα, γάντια και μακαρόνια.»

Οπότε αν έχεις ήδη e-shop ή έχεις και e-shop εκτός από φυσικό κατάστημα, ξεκίνα να επενδύεις σε αυτό και να σκέφτεσαι πώς μπορείς να εκμεταλλευτείς το trend που διαμορφώνεται.

Αν δεν έχεις e-shop ίσως ήρθε η ώρα να επιταχύνεις την απόφαση να δημιουργήσεις ένα.

 

2. Μην πανικοβάλλεσαι και μην αγνοήσεις αυτό που συμβαίνει. Πλάναρε & Προετοιμάσου για το χειρότερο σενάριο.

Είναι σαν την σκόνη κάτω από το χαλάκι. Αν δεν κάνεις κάτι για αυτήν θα γίνει βουνό. Οφείλεις να την αντιμετωπίσεις, αλλιώς θα σε πλακώσει κάποια στιγμή.

Σε περιόδους αβεβαιότητας και πανικού οι περισσότεροι άνθρωποι και επιχειρήσεις παραλύουν από πανικό.

Αυτό που κάνουν οι νικητές όμως είναι ότι διπλασιάζουν την προσπάθεια, βρίσκουν τρόπους να γίνουν καλύτεροι, πιο δημιουργικοί, πιο καινοτόμοι και τελικά το κάνουν.

Iστορικά, τα brands και οι εταιρίες που δεν πατάνε φρένο σε περιόδους κρίσης αλλά γκάζι, είναι και αυτές που επανέρχονται και βγαίνουν κερδισμένες.

 

3. Μένουμε Σπίτι – Άρα βλέπουμε Netflix και Master Chef?

Καταρχήν ελπίζω να μένεις όντως σπίτι και να τηρείς τα μέτρα ευλαβικά για να είμαστε όλοι μας ασφαλείς.

Όσο μένεις σπίτι ωστόσο μπορείς να κάνεις 2 πράγματα:

A. Να λιώσεις στο Netflix, στις σειρές, στο Master Chef, στο playstation ή oτιδήποτε άλλο βρείς διαθέσιμο…

 

Β. Να εκμεταλλευτείς αυτόν τον έξτρα χρόνο που κανονικά δεν έχεις ή δεν δημιουργείς ποτέ, για να κάνεις κάτι χρησιμότερο, ωφελιμότερο.

Να αποκτήσεις δηλαδή νέα skills, να μάθεις κάτι καινούριο, να δουλέψεις σε μία ιδέα που πάντα είχες για τη δουλειά ή την επιχείρησή σου (από το ντουλάπι των αναβολών), να δείς εκπαιδευτικά βίντεο και σεμινάρια, να βάλείς στοίχημα με τον εαυτό σου, ότι αυτή η συγκυρία θα σε κάνει ικανότερο, σοφότερο, πιο δημιουργικό.

Κάντο όπως ο Σαίξπηρ… Ο οποίος έγραψε 3 από τα αριστουργήματά του, κατά την διάρκεια καραντίνας από πανδημία το 1600.

Προφανώς δεν χρειάζεται να γίνεις Σαίξπηρ, αλλά καταλαβαίνεις το point μου ελπίζω…

 

4. Follow the money

Οι περισσότεροι χάνουν μέσα σε αυτό το περιβάλλον (δραστηριότητες εκτός σπιτιού, εστίαση, εστιατόρια, ταξίδια κτλ), τα χρήματα που χάνονται όμως κάπου πηγαίνουν.

Πάνε σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων ή αναγκών που ζητούνται πολύ περισσότερο όπως είδαμε και παραπάνω.

Ενέργειες όπως η online εκπαίδευση, τεχνολογικές λύσεις, e-commerce, εξοπλισμός γυμναστικής από το σπίτι, online banking, νέα apps, θα βρουν πρόσφορο έδαφος.

Τι μπορείς να κάνεις για αυτό; Σκέψου πώς μπορείς να αξιοποιήσεις αυτό το trend.

 

5. Ιnnovate – Κάντο αλλιώς, δοκίμασε νέα πράγματα και επέμεινε!

Η αγορά ζορίζεται, οι ανταγωνιστές σου σταματούν την επικοινωνία, και το κόστος διαφήμισης πέφτει. Άρα; Σου λέει κάτι αυτό;

Ένας από τους βασικούς κανόνες που μας έχει διδάξει ο Warren Buffet και προσωπικά βρίσκω απόλυτα σοφό, είναι ο εξής:

Η δραστηριότητα μου και οι αγορές μου είναι διστακτικές και φοβισμένες όταν όλοι είναι άπληστοι και υπερδραστήριοι αλλά οι ενέργειες μου είναι άπληστες και υπερδραστήριες όταν όλοι είναι φοβισμένοι…

Τι σημαίνει αυτό; Nομίζω καταλαβαίνεις…

Δεν υπάρχει καμία ευκαιρία όταν όλοι πέφτουν με τα μούτρα σε κάτι (π.χ real estate το 2018-2020) αλλά υπάρχουν εξωφρενικές ευκαιρίες όταν όλοι απομακρύνονται από κάτι (π.χ κρίση του 2011).

Αυτό ακριβώς θα σε συμβουλεύσω λοιπόν και σήμερα.

Αξιοποίησε την συγκεκριμένη συγκυρία με τις ενέργειές σου online.

Με έξυπνους τρόπους, με πολύτιμους τρόπους για το κοινό, δημιουργώντας χρήσιμο περιεχόμενο που θα ‘’καταναλώσει’’ ο κόσμος όσο μένει σπίτι και όσο ο ανταγωνισμός σου μένει στάσιμος.

Το κόστος της διαφήμισης αναμένεται να πέσει αρκετά, καθώς οι περισσότεροι σταματούν να διαφημίζονται, θεωρώντας ότι είναι μάταιο.

Αυτό αποτελεί ιδανική ευκαιρία, για να αυξήσεις το μερίδιο επικοινωνίας σου, να ακουστείς περισσότερο στο κοινό που σε ενδιαφέρει και να βγεις κερδισμένος.

Αν πάλι αυτά που προσφέρεις σαν επιχείρηση βάλλονται αυτή την περίοδο και θεωρείς ότι δεν έχει κανένα νόημα να επικοινωνήσεις τα προϊόντα ή υπηρεσίες σου (π.χ ταξιδιωτικά γραφεία), οφείλεις να βρεις εναλλακτικούς τρόπους και υπηρεσίες που θα σε βοηθήσουν να διατηρήσεις τη δυναμική σου.

6. Φρόντισε περισσότερο τους τωρινούς σου πελάτες.

Κάνε engage μαζί τους, δείξε ότι τους υποστηρίζεις με τον τρόπο σου, πρόσφερέ τους ένα δώρο, κάντους μια προσφορά, μάθε λεπτομέρειες για τα θέματα που αντιμετωπίζουν (ειδικά αν είσαι B2B επιχείρηση) και προσπάθησε να τους βοηθήσεις σε αυτά.

Με λίγα λόγια κάνε αυτό που πάντα είναι η καλύτερη Μάρκετινγκ τακτική.

Ενδιαφέρσου ενεργά και ουσιαστικά.

 

7. Κατανόησε απόλυτα την καθημερινότητα και τις νέες συνήθειες του κόσμου.

Σκέψου την καθημερινότητα του κόσμου. Τι αγορές θα κάνει (γιατί δεδομένα θα κάνει) και τι νέες συνήθειες θα αναπτύξει όσο αλλάζει η καθημερινότητά του;

Ο κόσμος είναι φοβισμένος, κοιμάται περισσότερο, διαβάζει περισσότερο ειδήσεις και μένει πολύ περισσότερο χρόνο ενεργός στα social media.

Βλέπει μεγαλύτερα βίντεο σε διάρκεια στο YouTube, περνάει περισσότερο χρόνο με τα παιδιά του, δουλεύει από το σπίτι, ψάχνει νέους τρόπους διασκέδασης στο σπίτι.

Όλα αυτά θα διαμορφώσουν διαφορετικές καταναλωτικές συνήθειες οι οποίες μπορεί να είναι εδώ για αρκετό καιρό.

Σαν επιχειρήση και σαν brand οφείλεις (εσύ και όλοι μας) να το αναγνωρίσεις, να προσαρμοστείς, να αλλάξείς τα κανάλια επικοινωνίας σου (αν δεν έχεις για παράδειγμα παρουσία στο YouTube μάλλον ήρθε η ώρα…) ώστε να είσαι πιο αποτελεσματικός και πιο επίκαιρος.

 

8. Σκέψου το ενδεχόμενο συνεργασιών

Ακόμα και άσπονδοι εχθροί έρχονται πιο κοντά σε δύσκολες περιόδους.

Ανταγωνιστές, εταιρίες του ίδιου κλάδου, μέσα σε τέτοιες συγκυρίες μπορούν να προσφέρουν περισσότερα στον κόσμο συλλογικά, δείχνοντας έμπρακτο ενδιαφέρον για τον κόσμο, αλλά και δημιουργώντας βραχυπρόθεσμα πιο βιώσιμες συνθήκες για τα συνεργαζόμενα μέρη.

 

9. Μεγάλη προσοχή στην επικοινωνία σου

Ό,τι και αν κάνεις, κάντο με προσοχή, διπλή σκέψη και όχι αυθόρμητα.

Το ότι συνιστούμε επίθεση και όχι άμυνα στο κομμάτι της επικοινωνίας δεν σημαίνει ότι πρέπει να γίνει με τρόπο επιθετικό και άκομψο.

Εννοούμε ότι υποστηρίζουμε σίγουρα την ενεργητική στάση σε όλο αυτό και όχι την παθητική. Την θετική αντίδραση στις συνθήκες αυτές και όχι πανικό και αδράνεια.

Οφείλουμε να κατανοούμε (όπως πάντα άλλωστε στο Μάρκετινγκ) απόλυτα την ψυχολογική κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο κόσμος και να μην εκμεταλλευόμαστε συναισθήματα όπως ο φόβος και η ανασφάλεια.

Αποφεύγουμε το αμφιλεγόμενο χιούμορ, τα false claims, μηνύματα που δημιουργούν αρνητικά συναισθήματα στον κόσμο και μπορεί να πιέσουν ευαίσθητες χορδές του και πάντα με απόλυτο σεβασμό στην δημόσια και ατομική υγεία.

Θέλουμε θετική ενίσχυση, αισιόδοξα μηνύματα, χρήσιμες πληροφορίες, μηνύματα που ενισχύουν την πίστη του κόσμου ότι δεν χρειάζεται να αλλάξει τα πάντα, ότι η ζωή μας συνεχίζεται και πρέπει να συνεχιστεί κανονικά.

Κλείνοντας θα σου πω μια ιστορία.

Κατά τη διάρκεια μιας εξαιρετικά βροχερής ημέρας, 2 πωλητές της ίδιας εταιρίας ξύπνησαν την ίδια ώρα και είδαν από το παράθυρο τον κατακλυσμό.

Ο πρώτος είπε. ‘’Τι βροχή είναι αυτή! Δεν θα υπάρχει άνθρωπος έξω, που να πάω τώρα; Σίγουρα θα κάτσω σπίτι να ξεκουραστώ και θα περιμένω να σταματήσει για να ξαναβγώ.’’

Ο δεύτερος είπε. ‘’Χμ..Βρέχει πολύ, αλλά ίσως γι’ αυτό ακριβώς όλοι οι πωλητές θα είναι σπίτι. Τι καλύτερη συγκυρία για να βγω έξω να πουλήσω…’’

Μάντεψε ποιος από τους 2 πωλητές έκανε μηδεν πωλήσεις εκείνη την ημέρα και ποιος όχι…

Ελπίζω να πιάνεις το νόημα….

μΙΛΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *