Το 2017 το 80% όλων των αγορών παγκοσμίως ανεξαρτήτως κατηγορίας ξεκινάνε απο μια online έρευνα.
Οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες που αγνοούν αυτήν την πραγματικότητα είναι ξεκάθαρο οτι χάνουν έσοδα.
Την τελευταία δεκαετία η αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών έχει αλλάξει δραματικά. Η βόλτα στα μαγαζιά, το άκουσμα μια διαφήμισης στο ραδιόφωνο, η πληροφορία που παίρνουμε στον δρόμο απο ένα φυλλάδιο, έχουν αντικατασταθεί πλέον απο μια αναζήτηση μέσω Google.
Προτού ένας πελάτης αποφασίσει να τηλεφωνήσει, να αγοράσει ή να μπει σε ένα κατάστημα, πλέον το πιο πιθανό είναι οτι έχει ενημερωθεί ήδη μέσω διαδικτύου. Εφόσον φυσικά το κατάστημα αυτό διαθέτει σχετική διαδικτυακή παρουσία.
Το αγοραστικό ταξίδι λοιπόν ξεκινάει και πολλές φορές ολοκληρώνεται online και οι έξυπνες επιχειρήσεις επιδιώκουν να διαθέτουν ισχυρή παρουσία σε αυτήν την διαδικασία, πριν οι δυνητικοί αυτοί πελάτες να εξυπηρετηθούν από τον ανταγωνισμό τους.
Στην Ελλάδα 2 είναι οι λόγοι μη αξιοποίησης του διαδικτύου επιχειρηματικά.: Έλλειψη χρόνου και άγνοια.
Είναι γεγονός ότι αρκετός κόσμος που επιμένει σε παραδοσιακά μέσα, το κάνει είτε γιατί δεν έχει χρόνο, είτε γιατί αγνοεί τη δύναμη του διαδικτύου και δυσκολεύεται να κατανοήσει τα διαθέσιμα εργαλεία της εποχής μας. Έτσι δεν έχει website, ή e-shop, δεν έχει σελίδα στο Facebook, δεν γνωρίζει τι σημαίνει Google Ads.
Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι κάποιος αναζητεί διαδικτυακά κάτι, όταν το έχει ανάγκη.
Στον online κόσμο αυτά τα μαγικά είναι εφικτά! Μέσω της δυνατότητας στόχευσης και μελέτης της συμπεριφοράς των καταναλωτών διαδικτυακά, και με τη χρήση των διαθέσιμων εργαλείων (keywords, custom audiences, remarketing, κτλ), μπορούμε πλέον να εμφανιστούμε στους καταναλωτές ακριβώς τη στιγμή που αναζητούν τις υπηρεσίες ή προϊόντα μας.
Και πώς βάζω την επιχείρηση μου στον online κόσμο?
Βήμα 1ο: Κατασκευή Ιστοσελίδας ή ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop)
Δημιουργούμε μια διαδικτυακή παρουσία ανάλογα με τις ανάγκες της επιχείρησης μας. Αυτό μπορεί να είναι είτε μια απλή ιστοσελίδα είτε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που θα αποτελεί στην ουσία ένα επιπλέον σημείο πώλησης για εμάς, με απεριόριστο κοινό.
Στόχοι της διαδικτυακής μας παρουσίας πρέπει να είναι 3
- Επικοινωνία της μοναδικής μας αξίας. Σκοπός μας πρέπει να είναι να ενημερώσουμε τους δυνητικούς μας πελάτες σχετικά με τους λόγους αυτούς για τους οποίους είμαστε ξεχωριστοί και τι κάνουμε καλύτερα από τον ανταγωνισμό μας.
- Να ανοίξουμε διάλογο με το κοινό μας. Σκοπός της επικοινωνίας μέσω της ιστοσελίδας μας ή το e-shop μας δεν είναι να κάνουμε μονόλογο, αλλά διάλογο.
- Να εκπαιδεύσουμε και να ενημερώσουμε το κοινό μας σχετικά με την κατηγορία μας και τη χρήση των προϊόντων ή υπηρεσιών μας. Aυτό γίνεται με τη δημιουργία ενός blog, το οποίο και αποτελεί την ραχοκοκαλιά της στρατηγικής μας στην προσπάθεια μας να οδηγήσουμε κόσμο στην ιστοσελίδα μας.
Βήμα 2ο: Εντοπισμός των κατάλληλων keywords για την κατηγορία δραστηριοποίησης μας.
Αυτό πρακτικά σημαίνει να καταλάβουμε τι ακριβώς αναζητά κάποιος στη Google όταν ενδιαφέρεται να αγοράσει ή να ενημερωθεί για κάποιο προϊόν ή υπηρεσία όπως αυτήν που προσφέρουμε εμείς.
Η αναγνώριση αυτών των keywords μας ενδιαφέρει για 2 λόγους.
α) Είναι απαραίτητη ώστε να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε περιεχόμενο που περιλαμβάνει αυτά τα keywords μέσω του blog μας και
β) Να καταφέρουμε να στοχεύσουμε σχετικές αναζητήσεις μέσω των Google Adwords.
Βήμα 3o: Δημιουργία φρέσκου, έξυπνου και ενδιαφέροντος περιεχομένου στο blog σας.
Το blog μας είπαμε και πριν ότι είναι ο τρόπος που προσελκύουμε υποψήφιους πελάτες στην ιστοσελίδας μας, επειδή ακριβώς εκείνοι έχουν διαβάσει κάποιο από τα άρθρα μας καθώς αναζητούν κάτι σχετικό.
Εδώ ακριβώς είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τι περιεχόμενο και τι άρθρα θα πρέπει να δημιουργούμε συχνά, ώστε να λειτουργούν προς όφελός μας, αξιοποιώντας ευλαβικά τα keywords που έχουμε εντοπίσει κατά το προηγούμενο βήμα
Βήμα 4ο: Aξιοποίηση των Social Media
Ποιοί είναι οι πελάτες σας, που βρίσκονται διαδικτυακά, τι εργαλεία χρησιμοποιούν, πως αναζητούν πληροφορίες online? Πως ψωνίζουν?
Πριν σχεδιάσετε οποιαδήποτε στρατηγική και επιλέξετε το αντίστοιχο μέσο, απαντήστε αυτές τις ερωτήσεις.
- Αν είστε B2B εταιρία, το Linkedin είναι πιθανότατα το ιδανικότερο μέσο
- Αν είστε B2C εταιρία, το Facebook & το Instagram μπορεί να σας δημιουργήσει πολλαπλά οφέλη, ακολουθώντας διαφορετική στρατηγική στο κάθε μέσο και δημιουργώντας το κατάλληλο περιεχόμενο
Μια χλιαρή παρουσία με δημοσιεύσεις όποτε θυμόμαστε ή προλαβαίνουμε χωρίς κανένα πλάνο, δεν έχει καμία σημασία. Καταλάβετε τον κοινό σας, τι ακολουθεί, τι του αρέσει, με τι αλληλεπιδρά, τι το ενοχλεί.
Βήμα 5ο: Δοκιμάστε, Μετρήστε, Βελτιστοποιήστε
Το online Marketing είναι κάτι απόλυτα δυναμικό. Δεν είναι μια διαφήμιση στην τηλεόραση μας η οποία μας κοστίζει δεκάδες χιλιάδες ευρώ και χρειάζεται να την τρέχουμε για 3 μήνες περιμένοντας να δούμε τα αποτελέσματα στο τέλος χωρίς να μπορούμε να αλλάξουμε κάτι.
Οι καμπάνιες που δημιουργούμε μέσω social media ή Google, χρειάζεται να εξετάζονται καθημερινά, όσον αφορά την σωστή στόχευση, την αποτελεσματικότητά τους, το κόστος ανα κλίκ, την αλληλεπίδραση που δημιουργούν. Μπορούμε με μια καμπάνια που κοστίζει ακόμα και 10 ευρώ να βγάλουμε συμπεράσματα και να βελτιστοποιήσουμε παραμέτρους ώστε να πετύχουμε τα ιδανικά αποτελέσματα.
Ο Κωνταντίνος Συνοδινός είναι συνιδρυτής της SimplyDigital.gr